مروری بر سمیت ذرات معلق اتمسفری و ذرات گردوغبار کانیایی

پذیرفته شده برای ارائه شفاهی XML اصل مقاله (415.22 K)
کد مقاله : 1033-SCWDUST (R1)
نویسندگان
1فارغ التحصیل دکتری تخصصی سم شناسی -دانشگاه تهران
2دانشگاه تهران - پردیس علوم- دانشکده زمین شناسی
3دانشگاه تهران- دانشکده دامپزشکی - گروه علوم زیستی مقایسه ای
چکیده
در حال حاضر ذرات معلق به عنوان یکی از مهمترین اجزاء آلودگی‌های هوا بوده و یکی از منابع مهم آن گردوغبار می‌باشد. اگرچه گرد و غبار مولفۀ طبیعی زمین و همواره بخشی از زندگی انسان بوده است، اما با توجه به روند کنونی می‌تواند یکی از علل پایان آن نیز باشد. ظرف یک یا دو روز بعد از افزایش در غلظت ذرات معلق، افزایش‌ در مرگ و میر، حملات آسمی، افزایش استفاده از دارو‌های آسم، افزایش بستری شدن در بیمارستان به دلیل بیماری های قلبی-عروقی، مرگ بر اثر بیماری‌های مزمن انسداد ریوی (COPD)، تشدید COPD، مرگ ناشی از حملات قلبی، و... در جوامع مختلف گزارش شده است.
پاسخ به مواد تنفس‌شده می‌تواند واکنشهای فوری تا عوارض طولانی مدت مزمن در سطح یک بافت تا بیماری‌های سیستمیک را شامل شود. لذا با توجه به یافته های علم سم‌شناسی، ذرات معلق و گردوغبار سبب سمیت ژنتیکی، سمیت ریوی، سمیت سیستم ایمنی، سمیت سیستم قلبی-عروقی، سرطانزایی و ... می‌گردند.
در سم‌شناسی ذرات می‌بایست به‌طور هم‌زمان هم طبیعت فیزیکی و رفتار آئرودینامیکی ذرات و هم آثار ریوی آنها بررسی و ارزیابی شود. در این مقاله اهمیت گردوغبار، فاکتورهای موثر بر سمیت تنفسی و مکانیسم های سمیت‌زایی آن به طور خلاصه بیان می‌شود.
کلیدواژه ها
موضوعات
 


ارسال نظر در مورد این مقاله
نام را وارد کنید.
نشانی پست الکترونیکی را به درستی وارد کنید.
وابستگی سازمانی را به درستی وارد کنید.
توضیحات را وارد کنید (حداقل 10 کلمه)